В Україні з'явилася ділянка залізниці, якою будуть перевозити радіоактивні відходи. Відпрацьоване ядерне паливо в спеціальних контейнерах будуть звозити на зберігання в Централізоване сховище відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП).
ЦСВЯП розташоване в Зоні відчуження, на території Чорнобильської атомної станції. Безпосередньо в зону небезпечний вантаж будуть доставляти по залізничній гілці Вільча-Янов, яка була спеціально для цього реконструйована.
Досі Україна користувалася послугами Росії з часткової переробки і збереження відпрацьованого ядерного палива. Однак тепер наша влада вирішила, що немає сенсу щорічно віддавати агресивному сусідові величезні гроші за зберігання відпрацьованого палива, якщо у нас є свій Чорнобиль.
Тому було вирішено відновити занедбану залізничну гілку в Зоні відчуження. Причому НАЕК Енергоатом, під юрисдикцію якого віддали цю ділянку залізниці в Іванківському районі Київської області, впорався із завданням дуже швидко. Покинуту ділянку залізничної колії йому передали на початку лютого нинішнього року, і вже до 9 липня вона була готова до експлуатації.
"Це навіть не про гроші, не про залізницю. Це насправді про незалежність. Це про те, що ми дійсно економимо близько 200 млн доларів щорічно на вивезення в Росію відпрацьованих ядерних відходів", - прокоментував цей факт міністр енергетики Герман Галущенко.
Першим по відновленій ділянці шляху проїхав поїзд із муляжем контейнера, в якому перевозять відходи. А вже незабаром, планують в Міненерго, по цій ділянці залізниці підуть поїзди зі справжніми ядерними відходами.
Першим прибуде сюди небезпечний вантаж із Хмельницької атомної станції. А загалом за рік сюди має прибути приблизно чотири потяги зі спеціальним вантажем, прогнозують в Міненерго. Сюди будуть приймати на зберігання відпрацьоване ядерне паливо з Хмельницької, Рівненської та Південно-Української АЕС. Контейнери з радіоактивними відходами будуть тут зберігатися протягом 100 років.
Сховище планують відкрити до Дня Незалежності
Як запевнив в.о. президента Енергоатому Петро Котін, сховище вже практично готове до експлуатації. І зараз поетапно вводяться в дію його окремі елементи. Зараз, наприклад, проводять випробування кранового обладнання. А далі, в серпні, будуть поетапно вводити всі системи. Вже до 19-20 серпня усе має бути готове, і сховище зможе прийняти в свої надра перший небезпечний вантаж.